Uw huisarts en apotheek houden ieder een eigen dossier over u bij. Hierin staat informatie die belangrijk is voor uw behandeling. Uw huisarts legt vast wat uw klachten zijn en welke behandelingen u krijgt. Uw apotheker registreert welke medicijnen u krijgt en voor welke medicijnen u allergisch bent. Deze gegevens kunnen worden uitgewisseld met het LSP (Landelijk Schakelpunt).
Voor een heldere uitleg over het LSP kunt u hieronder het filmpje bekijken van VZVZ.
Maakt uw huisarts of apotheek gebruik van het LSP? Dan zal hij of zij u om toestemming vragen om uw gegevens beschikbaar te stellen via dit netwerk. Na uw toestemming meldt uw zorgverlener uw gegevens aan bij het LSP door uw burgerservicenummer (BSN) door te geven. Toestemming geven kan op drie manieren:
Als je bij meerdere zorgverleners komt, geef je per zorgverlener toestemming.
Een andere zorgverlener kan dan uw gegevens opvragen als dat nodig is voor uw behandeling. Het LSP zoekt aan de hand van uw Burgerservicenummer welke zorgverleners gegevens over u beschikbaar hebben gesteld. Als er gegevens beschikbaar zijn, kan de zorgverlener deze opvragen en inzien.
In het netwerk staat alleen uw BSN vermeld en welke huisarts en apotheek gegevens over u beschikbaar hebben. Uw medische gegevens worden dus niet opgeslagen in het LSP.
Het LSP is opgedeeld in ongeveer veertig regio’s. Alle huisartsenposten, huisartsen en apotheken, die gebruikmaken van het LSP, zijn ingedeeld in één van deze regio’s en kunnen zich eventueel bij een andere regio aansluiten. Binnen zo’n regio wisselen zorgverleners gegevens met elkaar uit. Voor ziekenhuizen is een uitzondering gemaakt. Zij hebben vaak patiënten die uit meerdere regio’s komen en kunnen daarom met meerdere regio’s gegevens uitwisselen. Patiënten merken in principe niets van de regio-indeling, tenzij ze ook bij zorgverleners uit andere regio’s komen. Dan kan het voorkomen dat gegevens niet kunnen worden opgevraagd. Via de kunt u zien in welke regio of regio’s uw zorgverlener gegevens kan uitwisselen.
Het is erg druk in de praktijken. De telefoon staat op veel momenten roodgloeiend en de spreekuren zitten overvol. Wij zijn ons bewust dat u soms lang moet wachten aan de telefoon en ook soms moet wachten voor u op het spreekuur terecht kunt. Dit willen wij ook liever niet.
De vraag naar zorg is momenteel erg groot. Wij doen ons best om iedereen zo goed mogelijk te helpen.
Moet ik naar de dokter?
Bepaal binnen één minuut of je naar de huisarts moet: www.moetiknaardedokter.nl
Bent u al bekend met ons digitale spreekuur?
Op werkdagen tussen 09:00 en 16:00 kunt u via een video-verbinding een waarnemend huisarts spreken. Voor deze consulten zijn geen afspraak nodig en u hoeft niet naar de praktijk. Neem plaats in de digitale wachtkamer.